Mittwoch, April 16, 2008

منصور امان: از چاه جمکران به سوراخ آسمان



منصور امان


از چاه جمکران به سوراخ آسمان

جمهوری اسلامی برای رویارویی با پیامد بُحرانهایی که جامعه را بدانها دُچار ساخته، شمشیر عوامفریبی را از رو به کمر بسته است. توسُل به جعلیات مذهبی، خُرافات و کف بینی، گُزینه ی کم خرج مسوولان "نظام" در برابر اقدامهایی عملی و لمس پذیر است.

گُشاده دستی رهبران و پایوران حکومت در سواری گرفتن از "اسلام عزیز" برای دور زدن مُشکلات در این میان چندان ابعادی یافته که می تواند حتی نماینده آیت الله خامنه ای در بندر عباس را هم به اعتراض وادارد. آیت الله نعیم آبادی با اشاره به بُحران کم آبی در اُستان هُرمُزگان برآشُفته است که:"به جای حل مُشکل بارها از من خواسته اند نماز باران بخوانم." وی با این سُخن فاش کرده است که راه اندازی کارناوالهای "نماز باران" در شهرهای روبرو با بُحران کم آبی یا خُشکسالی، به دستور حُکومت صورت گرفته است.

در هفته های گُذشته، به مُوازات پدیدار شُدن نشانه ها یا آثار بُحران آب که به طور مُستقیم زیست و کار میلیونها تن در شهرها و روستاهای کشور را آماج خود گرفته است، تلاش دولت نظامی – امنیتی آقای خامنه ای برای جاخالی دادن و سرگرم کردن مردُم در صُفوف التماس از ابر و باد و فلک نیز افزایش یافته است. جهرُم، اردکان، گُناباد، بیرجند، شیراز و جُز آن از جُمله نُقاطی هستند که معرکه گیران محلی، توپهای بی کفایتی حُکومت را به سمت ابرهای باران زا شلیک کرده اند.

آیت الله مُحی الدین حائری شیرازی، گُماشته ولی فقیه در اُستان فارس که به نظر می رسد مُشکل پرونده زمین خواری اش جای زیادی برای جدی گرفتن مُشکل بی آبی مردُم به جا نگُذاشته، در نقش کاسه داغ تر از آش، رهنمودهای ولینعمت خود را با افزودن چند جادو جنبل بیشتر به پیاله خالی مردُم ریخته است. او ضمن آن که خُشکسالی را "نعمت الهی" خواند، نُسخه پیچید:" مردُم لباس شبیه فُقرا بپوشند و ائمه جماعت عبای وارونه به تن کُنند."

اگر چه برای مردُم ایران دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای ناکارآمدی و بی اعتنایی ضد انسانی حکومت به مُشکلات و نیازهایشان پدیده جدی به شُمار نمی رود اما آیت الله خامنه ای می تواند ادعا کُند نخُستین "نوآوری" وعده داده شُده در سال جدید را عرضه کرده است: افکندن دلو نعمت کشی از چاه جمکران به سوراخ آسمان!