Donnerstag, Januar 05, 2006

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / تمرین شماره 121

آيا اصلاحات در ايران واقعا مرده است؟
در طول سفرم به ايران در ماه نوامبر تصميم گرفتم که از جمکران ديدار کنم آن هم وقتی بود که سخنرانی رئيس جمهوری ايران را در يکی از روزنامه ها خواندم که از مردم خواسته بود برای بازگشت امام زمان تلاش کنند.
در سفرم به ايران دو چيز مرا شگفت زده کرد. يکی اين که بعد از انتخاب احمدی نژاد به رياست جمهوری صحنه سياسی ايران متعادل است و ديگری اينکه موضوع غامض امام زمان مرتبا در صحبت های روزمره مورد اشاره قرار می گيرد.
از دوستم رضا خواستم که مرا به ديدار جمکران ببرد. قبول کرد و از دوست دخترش خواهش کرد که با اتومبيل شاسی بلندش اش ما را تا جمکران ببرد. دوست دختر بالاشهرنشين رضا نه تنها بد حجاب بود و سيگار می کشيد بلکه به راننده اتومبيل پيکانی که سرنشينان اش به او زل زده بودند بد و بيراه می گفت.
دوست من رضا که پدرش کمونيست بوده و پدربزرگ اش آيت الله می گويد "خيلی از مردم فکر میکنند اين زيارت جمکران کلا بی معناست." شماری از روحانيون بلندپايه قم در همسايگی جمکران نيز در عين آنکه به سنت امام غايب احترام می گذارند باورهای به وجود آمده در باره جمکران را خرافی می شمارند. خود آيت الله خمينی نيز در شمار روحانيونی است که مردم را از چنين باورهايی بازداشته بود

بنگاه سخن پراکنی آیت ا .. بی بی سی
چهارشنبه 14 دي 1384 / 4 ژانوبه2006
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/01/060104_mj-prospect-reading-iran.shtml

رورنامه "اطلاعات" بین المللی
پنجشنته 12 آبان 1384/ 3 نوامبر 2005
http://www.ettelaat.com/today/P1.pdf


کارتهايی قوی هم در بازی وجود دارد. مثل تغييرات غير منتظره در سياست خاورميانه ای آمريکا از يک سو و دستهای پنهان امام زمان در سوی ديگر...
اين ماجرا هميشه همين طور بوده است و آمريکا و بريتانيا بايد اين را بدانند. زيرا در نيم قرن گذشته آنها کمتر از ديگران در پروردن و به خدمت گرفتن ايدئولوژی ها در خاورميانه نقش نداشته اند.

بنگاه سخن پراکنی آیت ا .. بی بی سی
چهارشنبه 14 دي 1384 / 4 ژانوبه2006
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/01/060104_mj-prospect-reading-iran.shtml