Montag, März 06, 2006

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / تمرین شماره 209

طرح جدید کیهان بازجو ی عزیز ام القرا *
قطعاً دنياي غرب كه آزادي در قاموس آن بيشتر آزادي حيواني است تا آزادي انساني،
در مقابل نظارت بر پوشش مردم موضع خواهد گرفت
ما شما غربي ها را نيز به اين راه دعوت مي كنيم
تا مشكلات خانوادگي و اجتماعي تان كه بسياري از متفكرانتان نيز نگران آنند كمتر شود
از نظرات همه دردمندان استفاده خواهد شد
....................

با توجه به نزديك بودن فصل گرما لازم است برنامه دقيقي در اين خصوص به اجرا درآيداعمال قدرت در اين گونه مسائل - در موارد ضروري- عين آزادي است...اجبار در برخي مسائل فرهنگي از قبيل نوع پوشش انسانها براي آن كه بنيان خانواده ها محفوظ بماند نيز امري پسنديده و عين آزادي است. تقريباً در همه كشورها عريان مطلق بودن ممنوع است. در برخي كشورها از ناف تا زانو نمي تواند برهنه باشد و در برخي كشورها حد پوشش بيشتر است و … اسلام مي خواهد هرگونه التذاذ جنسي اعم از بصري، سمعي و غيره محدود به كادر خانواده باشد …
پوشش اسلامي شامل مردان نيز مي شود گرچه حكم حجاب به حسب طبيعت زن كه ميل به خودنمايي دارد بيشتر متوجه بانوان است. مردان نيز حق ندارند به گونه اي لباس بپوشند كه توجه زنان را به خود جلب كنند.
مسئله رقابت ذاتي ميان بانوان در خودنمايي را نبايد كوچك در نظر گرفت. اگر يك پوشش استاندارد و معين در كار نباشد اين رقابت شدت پيدا مي كند.
معمولاً زن…تحمل ندارد كه زن ديگري زيبايي ها و جاذبه هاي خود را به نمايش بگذارد و او كه احياناً زيباتر و جاذب تر است چنين نكند.

در سالهاي اول انقلاب كه قانون حجاب مطرح شده بود، بسياري از بانوان …در مصاحبه هاي خود با رسانه ها تشكر مي كردند …مي گفتند …شما با قانون حجاب كه مثلاً همه بانوان بايد با شلوار و مانتوي بلند و راحت و بدون آرايش در محل كار حاضر شوند ما را راحت كرديد.
نتيجه بي حجابي و بي بندوباري را بايد در غرب ديد. انسان عاقل همواره از وقايع تاريخي عبرت مي گيرد …در غرب، خانواده مفهوم خود را از دست داده است و …بسياري از پيوندهاي خانوادگي ميان زن و شوهر به زور قانون و از ترس حمايت دولت از زن يا مرد برقرار مانده است.
قطعاً دنياي غرب كه آزادي در قاموس آن بيشتر آزادي حيواني است تا آزادي انساني، در مقابل نظارت بر پوشش مردم موضع خواهد گرفت و در پشت پرده نفاق به عوام فريبي خواهد پرداخت، اما ما بايد در عقيده و موضع خود استوار باشيم و براين نكته پافشاري كنيم كه تأكيد بر پوشش مناسب، عين آزادي انساني است هرچند با آزادي حيواني منافات دارد، و ما شما غربي ها را نيز به اين راه دعوت مي كنيم تا مشكلات خانوادگي و اجتماعي تان كه بسياري از متفكرانتان نيز نگران آنند كمتر شود.

اما اصل طرح:

بديهي است كه اولين گام، جلب نظر بانوان است… بنابراين لازم است با آنها دوستانه صحبت شود و … حتي لازم است جلساتي با حضور بانوان سهل انگار در مسئله حجاب تشكيل و با آنها مستقيماً صحبت شود و به حرف آنها نيز گوش داده شود.
گام بعد نياز به موارد ذيل است:
.1
مركزي تأسيس شود براي آموزش آمران به معروف و ناهيان از منكر در باب حجاب (مي تواند از مراكز
موجود استفاده شود). فقط اين افراد با كارت ويژه حق دخالت خواهند داشت
.2
حجاب استاندارد (شلوار و مانتوي راحت و بلند حداقل تا زانو و روسري يا مقنعه، و به طريق اولي چادر، بدون تأكيد بر رنگ خاص) معرفي شود.
.3
دولت از ورود مراجعان با پوشش ناهنجار (مثلا شلوار تنگ و بلوز براي بانوان و شلوار تنگ و سينه باز براي آقايان) به ادارات دولتي جلوگيري كند. اين نظارت بايد در اماكني مانند فرودگاه ها نيز اعمال شود..
.4
در پارك ها امكانات لازم و اختصاصي براي ورزش صبحگاهي بانوان و احياناً دوچرخه سواري و بدمينتون و پينگ پونگ و غيره فراهم شود به طوري كه بتوانند بدون حجاب به ورزش بپردازند
.5
در ساحل دريا تأسيسات ويژه شناي بانوان به تعداد موردنياز برقرار شود و در فصل تابستان نظارت بر ساحل دريا جدي گرفته شود.
.6
زناني كه به قصد جلب مشتري در خيابان ها پرسه مي زنند بازداشت و به مركزي كه فقط توسط بانوان اداره مي شود تحويل داده شوند. بديهي است كه برخورد با آنها مي تواند از تذكر و راهنمايي تا جريمه نقدي و حتي زندان براي افراد حرفه اي تنوع داشته باشد.
.7
برخي از دانشكده ها به دليل كمبود جا و اختلاط دختر و پسر زمينه ساز فحشاء شده اند، بايد اين گونه دانشكده ها ملزم شوند كه پسرانه يا دخترانه شوند. عبور از كنار اين گونه دانشكده ها انسان را به ياد كاخ هاي جوانان زمان رژيم شاه مي اندازد كه براي خواب كردن نسل جوان تأسيس شده بود.
.8
در همه دانشگاه ها مسئله نظارت بر پوشش اسلامي دختر و پسر و عدم آرايش بانوان، از درب ورودي دانشگاه تا مكان هاي ديگر جدي گرفته شود و افراد معاند كه بر كار خود اصرارمي ورزند به كميته انضباطي معرفي شوند..
.9
در برخورد با موارد ناهنجار پوشش، از تجسس در احوال شخصي مردم پرهيز شود. مثلا ممكن است دختر و
پسر جواني با لباس مناسب در حال قدم زدن باشند، مجاز نيستيم كه بررسي كنيم آيا با هم محرمند يا خير. در مقابل، ممكن است زن و شوهري با لباس ناهنجار در حال قدم زدن در خيابان باشند، در اينجا مجازيم كه با آنها برخورد مناسب داشته باشيم.
.10
بازرسي از اماكن عمومي فرهنگي مثل مؤسسات پخش محصولات تصويري يا بازي هاي رايانه اي يا سينماها جدي تر گرفته شود
.بديهي است كه كارهاي زيربنايي و مبارزه با علل به جاي مبارزه با معلول ها به قوت خود باقي است و هيچ يك نبايد جاي ديگري را بگيرد. مثلا تأسيس ورزشگاه ها و اساساً ترويج ورزش همگاني و تأسيس كتابخانه ها و امكانات تفريحات سالم و به طور كلي پركردن اوقات فراغت مردم خصوصاً جوانان به طوري كه بي هدف درخيابان ها پرسه نزنند كمك شايسته اي به سلامت اخلاقي و پوشش مناسب آنها خواهد بود.
سخن در اين است كه علاوه بر اين گونه فعاليت ها نياز به آن گونه نظارت ها نيز هست، زيرا به هر حال عده اي هستند كه تحت تأثير ماهواره ها و غيره نمي خواهند زندگي انساني داشته باشند.روشن است كه طرح فوق قابل كامل شدن است. لذا از نظرات همه دردمندان استفاده خواهد شد.


کیهان بازجو ی عزیز ام القرا
سه شنبه 16 اسفند 1384- 6 صفر 1427- 6 مارس 2006-

*دارالترجمه:
قرمابشات مقدمانی این طرح کیهانی در اینجا به منظورهر چه زودنر خر فهم شدن فرنگی های بي حجاب و بي بندوبار و بی فک و فامیل یه خورده کوتاه شد.