Dienstag, Oktober 07, 2008

پیش فروش کتاب “من آزاد هستم “ که به هر دلیل در ایران اجازه چاپ نگرفت و سه سال در وزارت ارشاد خاک خورد

مسیح علی نژاد

پیش فروش کتاب من آزاد هستم
در ایران

“من ازاد هستم” یک قصه بلند است. روایت داستانی یک زن خبرنگار که به دلایل شغلی تحت تعقیب و مراقبت است و از این شهر به آن شهر می‌رود تا چند روزی حاشیه‌ای امن و آرام پیدا کند. فصل‌های مختلف کتاب در این سفرها و گریزهای او رقم می‌خورد. زنان دیگری در مسیر این گریز و گذارها داستان زندگی‌شان گفته می‌شود که قصه‌های تلخی در زندگی‌شان دارند. همه آن‌ها شوهرشان را از دست داده‌اند. یکی با خیانت شوهرش خودسوزی می‌کند. دیگری با ازدواج مجدد پی عشقی تازه است و زن تنهای دیگری ترجیح می‌دهد با فرزندانش بماند و ازدواج نکند.

زمان قصه، روزهای انتخابات ریاست جمهوری نهم است. آشفتگی فضای سیاسی و آشفتگی زندگی اجتماعی گره اصلی داستان است که سراسر قصه در هم می‌آمیزند: کنار نیامدن و رضا ندادن گروه‌های سیاسی به ائتلاف برای نجات کشور و کنار نیامدن و به تفاهم نرسیدن آدم‌های این داستان برای نجات خانواده، تردیدها و ناامنی‌های حوزه سیاسی‌، تردیدها و شک و ناامنی در حریم خصوصی.

در دل داستان قصه دیگری نقل می‌شود از پسری به نام آزاد. او در یک خانواده روشنفکر به دنیا آمده و دل و دین به دختری می‌بازد که مسیحی شده و او را هم به این دین دعوت می‌کند.

کتاب “من آزاد هستم “به هر دلیلی اگر در ایران اجازه چاپ نگرفت و سه سال در وزارت ارشاد آقای صفار هرندی خاک خورد و حتی یک خط پاسخ کوتاه هم برای پگیری هایمان دریافت نکرد اما بی شک انتشار آن پس از سخنان احمدی نژاد مبنی بر اینکه “در ایران آزادی مطلق داریم” می تواند سهم اندکی برای به تصویر کشیدن فصل پر فراز و فرود زندگی نسل من باشد. بی‌خطا نیست این قلم و حتی جسارت ارسال آن به بزرگان ادبیات داستانی را هم نداشتم اما همانگونه که جسارت کردم و تاج خار را برای پورنجاتی فرستادم و او اولین کسی بود که تشویقم کرد از انتشارش نهراسم، این داستان را برای عباس معروفی فرستادم و او نه تنها تشویق کرد، بلکه ناشر کتاب شد تا در این آشفته بازاری که هیچ از چاپ کتاب در خارج از کشور نمی‌دانم تنها نمانم.

دکتر حسین شهیدی که هرگز فکر نمی‌کردم چنین بزرگی در حقم کند، کتاب “تاج خار“ را به انگلیسی ترجمه کرده است تا از اینکه یک روز خجالت می‌کشیدم به دوستانم بگویم وظیفه یک روزنامه نگار فقط نوشتن از درگیری احزاب و انتخابات و مجلس و دولت نیست پشیمان نباشم و این‌بار به سه گانه ” تاج خار”، “من آزاد هستم” و آواز دلفین‌ها” جدی تر از گذشته فکر کنم.

فصل اول کتاب “آواز دلفین‌ها” را شروع کردم. ماجرای هفت مصاحبه بی فرجام یک خبرنگار در ایران با هفت سیاستمدار است. دیدار با هاشمی و کروبی و خاتمی به انجام رسید و تلاش برای دیدار با احمدی‌نژاد و قالیباف و حداد و لاریجانی بدفرجام ماند.

اگر در ایران هنوز کسانی مبلغ هشت یورو را برای خرید کتاب زیاد نمی‌دانند، قدردان می‌شوم اگر در پیش خرید کتاب یاریگر باشند. اما قطعاً از طریق پست نمی‌توان امیدوار به سلامت ارسال بود. باید منتظر باشند تا خودم کتاب را به ایران بیاورم و یا دوستانی را معرفی کنند تا کتاب را از طریق آنان ارسال کنم.

شصت جلد کتاب هم با قیمت مناسب‌تر یعنی پنج هزار تومان ارائه می‌شود برای کسانی که به خرید دانشجویی عادت دارند.


بانک تجارت ایران
دارنده حساب : معصومه علی نژاد قمی
شماره حساب:
۰۰۰۳۴۱۴۵-۲۶۴۸۸
شعبه قدس کد ۱۵۱