Freitag, Juli 28, 2006

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / علی اوحدی : تمرین شماره 333

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / علی اوحدی : تمرین شماره 333
وبلاگ نامه های ایرونی
ببخشین، یه سوال داشتم!

تکه هایی از دو مصاحبه، برگرفته از "اخبار روز" ("تکه" های داخل پرانتزها از نامه های ایرونی است)






1- آیت‌الله جنتی پس از ۲۶ سال در شورای ‌نگهبان:

آیت‌الله جنتی: شیرین‌ترین لحظات شورای‌نگهبان در بررسی مصوبه‌ای برای کمک به قشر محروم، مستضعف و ایثارگر جامعه بود. مانند لایحه تأمین زنان و کودکان بی ‌سرپرست (همان ها که در دوبی معامله می شوند، یا معتادند یا ...؟)، لایحه پرداخت حقوق ایام بلاتکلیفی کارگران (همان ها که در اعتصاب ها دستگیر می شوند و به زندان می روند؟)، طرح تأمین اعتبارات برای جبران خسارت وارده به مناطق حادثه ‌دیده (مثلن تبدیل بم به گلستان!)، طرح ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها (تا بعدن در انتخابات هر کدام سه تا شش تا رای بدهند) و... ما خیلی خوشحال می‌شدیم و سعی می‌کردیم خیلی سریع اینگونه مصوبات را بررسی کنیم (خداوند از جماران کارخانجات و انحصارات بیشتری به شما و خانواده عنایت فرمایند).
آیت‌الله جنتی تلخ‌ترین خاطرات را بررسی مصوباتی از قبیل مصوبه مشهور به "رفع تبعیض علیه زنان" می‌داند. "مصوباتی که واقعاً می‌خواست ریشه‌ها را بزند(می بینید "ریشه"ها در کجاست؟) و تحت تأثیر فرهنگ غربی بود".
مصوبه غربی "محو کلیه تبعیضات علیه زنان"(نه یکی، نه دوتا، بلکه "کلیه") که من خیلی تعجب کردم که مجلس آن را در دستور گذاشت و به آن رأی داد. ما باید فرهنگ اسلام و حق و حقوق مردم (یک اشتباه لپی شده، منظور "مردها"ست) خودمان را تشخیص دهیم و در نظر بگیریم. ما نگران بودیم و غصه می‌خوردیم که بالاترین دفاع را از زن، اسلام کرده (هنوز هم می کنه) حالا غربی‌‏ها بیایند اسلام را متهم کنند که احکام اسلامی حقوق زنان را پایمال کرده (زکی!). بهترین احکام و عادلانه‌ترین احکام را اسلام راجع به زنان آورده. در زمان حضرت رسول(ص) زنان در جایگاهی بودند که خودشان خیلی خوشحال بودند و شکایتی هم نداشتند (زنان زمان حضرت رسول هنوز هم خوشحال اند و شکایتی ندارند. دست کم در این مورد شکایتی به شورای نگهبان نرسیده).

بعضی دوره‌ها (انتخابات) واقعاً دوره‌های تلخی بود و تلخی آن برای ما همین بود که ما می‌خواهیم مردم با فکر آزاد وارد انتخابات شوند (و از در مقابل خارج شوند) و واقعاً تصمیم‌گیر خودشان باشند و نه دیگران (مثل شورای نگهبان، مثلن) به آنها القاء کنند.
آیت‌الله جنتی به عملکرد ۲۶ ساله شورای ‌نگهبان نمره ۲۰ نمی‌دهد ولی می‌گوید نمره پائین هم نمی دهیم. من خودم از شورای‌نگهبان راضی هستم (شما راضی باشین، گور بابای بقیه) عملکرد شورای‌نگهبان را واقعاً عملکرد خوبی می‌دانیم و افراد منصف و معتدل هم غیر از این نظر دیگری ندارند. (اگر هم دارند بگویند تا ما به آقای سعید مرتضوی بنویسیم، به نظرشان رسیدگی بشود)

.................................

2- مصاحبه ی عباس عبدی با "روز آنلاین" از "اخبار روز"

عباس عبدی نه به راه گنجی معتقد است و نه به راه اصلاح طلبان. او معتقد به در پیش گرفتن راه عباس عبدی است!

آقای عبدی شما حرکات اخیر آقای گنجی را چطور ارزیابی می کنید؟

مگر اقای گنجی حرکت خاصی انجام داده؟ خب ایشان و برخی افراد دیگر خواسته اند غذا نخورند و گرسنگی بکشند به من چه ربطی دارد؟ وضع که تغییری نمی کند. وضع همین طور که هست می ماند.

یعنی استراتژی هایی که اعلام کرده اند مثل نافرمانی مدنی و عدم مشروعیت رژیم سلطانی و... را غیرممکن ارزیابی می کنید؟

اولا که این ها استراژستی هستند و نه استراتژی! (تا آخرش بخونین، ببینین "استراتژی" اقای عبدی چیه!) ضمن اینکه اگر حکومتی اجازه چنین کارهایی را می داد که دیگر کسی با آن حکومت مشکلی نداشت.

شما فکر می کنید بعد از برگشتن، آقای گنجی می توانند در ایران آزادی عمل داشته باشند و حرکات خویش را ادامه دهند؟

ببینید اصلا حرکتی انجام نگرفته. با جمع۱۵۰ تا ۲۰۰ نفری، حداکثر می شود یک کوچه بن بست در تهران را تصرف کرد.

آقای عبدی، در مورد اصلاح طلبان چه فکر می کنید؟

مگر اصلاح طلبان هم می خواهند کاری کنند؟

بله، همان ادامه استراتژی سیاست ورزی.

این خفت ورزی است. به اینکه سیاست ورزی نمی گویند.

پس چه باید بکنند؟

بنشینند اول گذشته را نقد کنند. اگر این کار را با صداقت انجام دادند؛ می توان گفت مشغول کاری هستند. با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمی شود. نمیشود که منتظر ماند چیزی از اسمان برای آدم برسد. مثل علی دایی که در زمین راه می رفت و منتظر توپ بود.

یعنی اصلاح طلبان چه کار کنند آقای عبدی؟

هیچی. بروند در خانه بنشینند. یا اینکه در خیابان راه بروند. (استراتژی را داری، سر علی؟)

همین؟

بله همین. الان کار درست را آقای احمدی نژاد می کند. او دارد مملکت را به جایی می رساند که دیگر کاری نمی شود برایش کرد.

(پاشین برین به دنبال "استراتژی" آقای عبدی!)


***

یه سوال هم دارم: میدونی اگه یه بچه پر روی زبون نفهم عقده ای بی شعور بی شرم و آبرو را که وسط خیابون هر مزخرفی از دهنش در میاد بهت بگه، بزنی لت و پار و خونین و مالین کنی، مثل چی میمونه؟ اگر جواب درست و حسابی برایش نداری، من یه جواب اینجا نوشته ام