Donnerstag, Juni 19, 2008

استاد اخلاق هيات دولت: طلبه ها با چنين "ادبياتي (!)" آشنا هستند... آيا طلبه ها به اين صحبت ها اعتراض کردند؟

صبا آذرپيک

 طلبه ها با چنين
استاد اخلاق هيات دولت:
طلبه ها با چنين "ادبياتي (!)" آشنا هستند...
آيا طلبه ها به اين صحبت ها اعتراض کردند؟



صبا آذرپيک؛ ؛- جناب آقاي آقاتهراني، شما به عنوان استاد اخلاق هيات دولت، شايد بيشتر از ساير نزديکان احمدي نژاد با روحيات مذهبي وي آشنا باشيد و بهتر بتوانيد ماجراي «هاله نور» را براي ما شرح بدهيد.

اول بهتر است به اين سوال پاسخ بدهيم که «هاله نور» چه زماني مطرح شد، چه کساني فيلم آن را پخش کردند و با چه نيتي؟

- اينکه مشخص است. يک سايت منتسب به اصولگرايان؛ ديدار آيت الله جوادي آملي با شخص رئيس جمهور. غير از اين است؟

نه. منظورم اين است که آيا توجه کرديم اصل ماجرا در چه شرايطي مطرح شد. بايد منصف باشيد و ببينيد آقاي احمدي نژاد اين موضوع را کجا گفتند و به چه کساني؟ اصل ماجرا به چه صورت بوده است؟ بدون پاسخ به اين سوال ها و تنها پرداختن به بخشي از موضوع از لحاظ اخلاقي، سياسي و رسانه يي صحيح نيست.

- اما يک فيلم موجود است. اظهارنظري شد که هر چند سخنگوي دولت تکذيب کرد ولي دوباره مطرح شد.

اين نگاه بي انصافي است. حالا در ديداري که رئيس جمهور با آيت الله جوادي آملي داشتند که محرمانه و کاملاً شخصي هم بوده صحبت هايي صورت گرفته است. شما اول بگوييد آيا قبول داريد بين رئيس جمهور و علماي قم ارتباطي هست يا نه؟ رئيس جمهور در بسياري از موارد با آيات عظام مشورت مي کنند.

- اما اصل سخنان ايشان که معتقد به وجود «هاله نور» هستند، دوباره در وبلاگ ايشان تاييد شده است.

اين صحبت ها در شرايط خاص خودش بوده است. مثال مي زنم. ممکن است يک نفر از جلوي در خانه من رد شود و آن لحظه من در حال فرياد زدن باشم، آيا مي تواند برود بگويد فلاني سر خانواده اش هميشه فرياد مي زند. يا اينکه پيش يکي از آيات بروم و بگويم که خوابي بد ديدم، برايم استخاره کنيد. آيا اخلاقي است که برويد بگوييد فلاني هميشه استخاره مي گيرد؟

- شما تنها با اين مساله مخالفيد که چرا اين فيلم علني شده؛ اما آن طرف ماجرا سوال اين است که به هر حال اين اتفاق افتاده است.

پس چرا در سال آخر دولت دوباره اين ادبيات خاص مرسوم مي شود؟

شما چه دشمن احمدي نژاد باشيد و چه دوستش نبايد به اين موضوع بپردازيد. صحبت هاي ايشان در وبلاگ شان هم يک موضوع کلي بود و اشاره يي به فيلم مذکور نداشت.

- «هاله نور»، «مديريت امام زمان(عج)»، «دولت امام زمان(عج)» و امثال آن ادبيات مرسوم رئيس جمهور است. شما که استاد اخلاق هستيد و يک روحاني آيا اين ادبيات را مي پذيريد؟

در مورد اين بحث هاي اخير، باز هم اصرار دارم که همه مي خواهند نگاهي سياسي به صحبت هاي احمدي نژاد داشته باشند. جناح راست و چپ هم ندارد. به هر حال آيا شما قبول داريد که کشور، کشور امام زمان(عج) هست يا نه؟

- موضوع اعتقادات مذهبي نيست، سوال اين است که چرا آقاي احمدي نژاد در مقابل مشکلات ناشي از سياست هاي دولت، همه اتفاقات را به امام زمان(عج) ربط مي دهد تا پاسخگوي افکار عمومي نباشد؟

چرا تصور مي کنيد گفتن اينکه دست امام زمان(عج) در همه امور کشور در جريان است، فرافکني يا بازي دادن افکار عمومي است؟

- وقتي به دو شهر مذهبي مشهد و قم مي روند و برخلاف انتظارشان، با شعارهاي مردم در باب گراني و تورم روبه رو مي شوند چرا به جاي پاسخ دادن به اين مطالبه ملت، تنها اکتفا به اين صحبت مي کنند که دولت نهم تحت حمايت «آقا» است؟

ايشان اعتقاد جدي به امام عصر(عج) دارند. نمي دانم اطلاع داريد يا نه، مسلمان واقعي يعني اينکه هميشه باور داشته باشد که امام زمان(عج) او را در زندگي اش زير نظر دارد. از احمدي نژاد مي خواهيد اين اصل را فراموش کند؟

- احمدي نژاد مي گويد نديدن هاله نور عجيب است. شما که استاد مذهبي دولت هستيد بفرماييد، نديدن هاله هاي نور اطراف دولت يا رئيس جمهور عجيب است يا اينکه پس از سه سال شعارهاي عدالت محورانه دولت نهم تحقق نيافته و مردم زير فشار تورم هستند؟

شما فقط بخشي از صحبت هاي ايشان را نگاه مي کنيد. چرا وقتي احمدي نژاد به مفاسد اقتصادي حمله مي کند، اين را مطرح نمي کنيد؟ ايشان يک ساعت از سخنراني شان مربوط به حضرت امام زمان(عج) بود، آن هم از بعد و مبناي اعتقادات استراتژيک دولت نهم. احمدي نژاد ادعا نمي کند که با امام زمان(عج) ارتباط دارد. او ادعايي براي ارتباط با عالم غيب ندارد. برويد صحبت هايش را يک دور بخوانيد. مي گويد برويد طرف آقا درست مي شود.

-يعني آقاي آقاتهراني هم معتقد است که اگر ما به طرف امام زمان(عج) برويم گراني حل مي شود؟ گراني به خاطر سياست هاي اشتباه دولت نهم است يا فرضاً دوري مردم از امام زمان(عج)؟

بياييد مرور کنيم. ايشان در کجا اين صحبت ها را مطرح کردند؟ يک بار قم رفتند و يک بار هم در جمع طلبه هاي مشهد. طلبه هاي مشهد با چنين ادبياتي آشنا هستند. احمدي نژاد اين حرف ها را در جمع مردم عادي که نزد بلکه در جمع طلابي اين مبحث را مطرح کرد که از لحاظ اعتقادي به اين باور رئيس جمهور نزديک هستند. آيا طلبه ها به اين صحبت ها اعتراض کردند؟ پس به صحبت هاي مذهبي ايشان نبايد خرده گرفت. ايشان حق دارند اعتقادات مذهبي شان را هم مطرح کنند.

-آقاي احمدي نژاد در جايي از مطلب وبلاگش به صندلي خالي براي امام زمان اشاره مي کند. همانند تکرار ماجراي هاله نور اما رد يا تکذيب نمي کند. اين را هم اعتقاد مذهبي تلقي کنيم؟

(خنده) نيست. صندلي خالي در هيات دولت وجود ندارد. من هر هفته به جلسه هيات دولت مي روم. صندلي خالي، صندلي من را مي گويند. وگرنه دروغ است که در هيات دولت يک صندلي خالي ويژه امام عصر است. برخي مي خواهند از دولت انتقاد کنند، صحيح اما نبايد انتقاد به تخريب برسد.

-آيا فکر نمي کنيد اصرار زياد بر تکيه بر مسائل ماورايي باعث صدمه ديدن اعتقادات مردم شود؟ نگراني که حتي اصولگراياني مانند افروغ و آيات عظام قم نسبت به آن هشدار دادند.

تا حالا از بسياري از موضوعات مذهبي غفلت داشتيم. بگذاريد يک بار هم از اين حلقه گمشده ياد کنيم. به هر حال خوب است که به مردم اين موضوع را يادآوري کنيم که شايد امام عصر(عج) هميشه بالاي سر ملت ايران بوده و ايشان ناظر بر اعمال ما هستند


چهارشنبه 29 خرداد 1387 - -18 ژوئن 2008