Donnerstag, Dezember 29, 2005

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / تمرین شماره 103

حسن غرويان، از اساتيد حوزه علميه قم، اعتقاد امام(ره) به جمهوريت را متفاوت از اعتقاد غربي‌‏ها به اين مفهوم دانست و تاكيد كرد كه بر اساس ديدگاه امام(ره) راي مردم مشروعيت‌‏بخش حكومت اسلامي نيست.

غرويان در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: امام(ره) در نجف قائل به جمهوري نبودند و درس‌‏هاي‌‏شان درباره حكومت اسلامي بود و كتابي نيز تحت عنوان "حكومت اسلامي" دارد، آن موقع هيچ بحثي بر سر كلمه" جمهوريت" نبود اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوريت مطرح شد.

سردبير مجله معرفت افزود: زماني كه امام(ره) در نوفل‌‏لوشاتو بود، خبرنگاران از ايشان پرسيدند كه مدل حكومت شما چيست، ايشان گفتند، "حكومت عدل علوي"، اما خبرنگاران نمي‌‏فهميدند و به امام(ره) مي‌‏گفتند مدلي بگوييد كه در دنيا آشنا باشد، امام(ره) هم فرمودند، "جمهوري اسلامي" و حكومتي كه بر اساس حضور و تمايل مردم باشد.

غرويان اظهار داشت: جمهوري به معنايي كه در غرب وجود دارد و مشروعيت حكومت را ناشي از راي مردم مي‌‏داند، به هيچ وجه در ذهن و فكر امام(ره) نبوده است، حتي ايشان زماني كه مي‌‏خواهند روز 12 فروردين 58 به جمهوري اسلامي راي بدهند، مي‌‏گويند من فردا به جمهوري اسلامي راي آري مي‌‏دهم، هر كس هم به اسلام علاقه دارد، بايد راي آري بدهد.

شاگرد مصباح يزدي و استاد حوزه علميه قم افزود: معتقدم اگر امام(ره) واقعا به راي مردم متكي هستند و مشروعيت را از راي مردم مي‌‏گيرند، بايد مي‌‏گفتند هرچه راي مردم باشد، آن را مي‌‏پذيرم و قبول دارم.

غرويان خاطرنشان كرد: فرمايش امام(ره) مبني بر اينكه "ميزان راي ملت است"، نيز در اوج تبليغات و خرابكاري‌‏هاي رواني دنياي غرب عليه انقلاب مطرح شد، امام(ره) از سر درك شرايط زمان گفتند، "ميزان راي ملت است"، يعني ميزان راي ملت امام خميني(ره) در مقابل مخالفين غربي ايران مطرح شد، نه اينكه ميزان در مشروعيت، راي ملت است و نتيجه مشروعيت حكومت در ديدگاه امام(ره)، راي مردم نيست. در حالي كه در نظام‌‏هاي سياسي غرب ملاك مشروعيت حكومت، راي مردم است.

وي با انتقاد از حوزه‌‏هاي علميه، گفت: متاسفانه حوزه‌‏هاي علميه ما آن چنان كه بايد مطلوب نظام‌‏مان باشد، سياسي نشده‌‏اند. به نحوي كه برخي همچنان در دروس خارج فقه به بحث‌‏هاي عبادي بسنده مي‌‏كنند.

ایلنا
پنجشنبه ٨ دی ١٣٨۴ – ٢۹ دسامبر ٢٠٠۵
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=266121&code1=1