حسن غرويان، از اساتيد حوزه علميه قم، اعتقاد امام(ره) به جمهوريت را متفاوت از اعتقاد غربيها به اين مفهوم دانست و تاكيد كرد كه بر اساس ديدگاه امام(ره) راي مردم مشروعيتبخش حكومت اسلامي نيست.
غرويان در گفتوگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: امام(ره) در نجف قائل به جمهوري نبودند و درسهايشان درباره حكومت اسلامي بود و كتابي نيز تحت عنوان "حكومت اسلامي" دارد، آن موقع هيچ بحثي بر سر كلمه" جمهوريت" نبود اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوريت مطرح شد.
سردبير مجله معرفت افزود: زماني كه امام(ره) در نوفللوشاتو بود، خبرنگاران از ايشان پرسيدند كه مدل حكومت شما چيست، ايشان گفتند، "حكومت عدل علوي"، اما خبرنگاران نميفهميدند و به امام(ره) ميگفتند مدلي بگوييد كه در دنيا آشنا باشد، امام(ره) هم فرمودند، "جمهوري اسلامي" و حكومتي كه بر اساس حضور و تمايل مردم باشد.
غرويان اظهار داشت: جمهوري به معنايي كه در غرب وجود دارد و مشروعيت حكومت را ناشي از راي مردم ميداند، به هيچ وجه در ذهن و فكر امام(ره) نبوده است، حتي ايشان زماني كه ميخواهند روز 12 فروردين 58 به جمهوري اسلامي راي بدهند، ميگويند من فردا به جمهوري اسلامي راي آري ميدهم، هر كس هم به اسلام علاقه دارد، بايد راي آري بدهد.
شاگرد مصباح يزدي و استاد حوزه علميه قم افزود: معتقدم اگر امام(ره) واقعا به راي مردم متكي هستند و مشروعيت را از راي مردم ميگيرند، بايد ميگفتند هرچه راي مردم باشد، آن را ميپذيرم و قبول دارم.
غرويان خاطرنشان كرد: فرمايش امام(ره) مبني بر اينكه "ميزان راي ملت است"، نيز در اوج تبليغات و خرابكاريهاي رواني دنياي غرب عليه انقلاب مطرح شد، امام(ره) از سر درك شرايط زمان گفتند، "ميزان راي ملت است"، يعني ميزان راي ملت امام خميني(ره) در مقابل مخالفين غربي ايران مطرح شد، نه اينكه ميزان در مشروعيت، راي ملت است و نتيجه مشروعيت حكومت در ديدگاه امام(ره)، راي مردم نيست. در حالي كه در نظامهاي سياسي غرب ملاك مشروعيت حكومت، راي مردم است.
وي با انتقاد از حوزههاي علميه، گفت: متاسفانه حوزههاي علميه ما آن چنان كه بايد مطلوب نظاممان باشد، سياسي نشدهاند. به نحوي كه برخي همچنان در دروس خارج فقه به بحثهاي عبادي بسنده ميكنند.
ایلنا
پنجشنبه ٨ دی ١٣٨۴ – ٢۹ دسامبر ٢٠٠۵
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=266121&code1=1
غرويان در گفتوگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: امام(ره) در نجف قائل به جمهوري نبودند و درسهايشان درباره حكومت اسلامي بود و كتابي نيز تحت عنوان "حكومت اسلامي" دارد، آن موقع هيچ بحثي بر سر كلمه" جمهوريت" نبود اما بعدها به فراخور زمان اصطلاح جمهوريت مطرح شد.
سردبير مجله معرفت افزود: زماني كه امام(ره) در نوفللوشاتو بود، خبرنگاران از ايشان پرسيدند كه مدل حكومت شما چيست، ايشان گفتند، "حكومت عدل علوي"، اما خبرنگاران نميفهميدند و به امام(ره) ميگفتند مدلي بگوييد كه در دنيا آشنا باشد، امام(ره) هم فرمودند، "جمهوري اسلامي" و حكومتي كه بر اساس حضور و تمايل مردم باشد.
غرويان اظهار داشت: جمهوري به معنايي كه در غرب وجود دارد و مشروعيت حكومت را ناشي از راي مردم ميداند، به هيچ وجه در ذهن و فكر امام(ره) نبوده است، حتي ايشان زماني كه ميخواهند روز 12 فروردين 58 به جمهوري اسلامي راي بدهند، ميگويند من فردا به جمهوري اسلامي راي آري ميدهم، هر كس هم به اسلام علاقه دارد، بايد راي آري بدهد.
شاگرد مصباح يزدي و استاد حوزه علميه قم افزود: معتقدم اگر امام(ره) واقعا به راي مردم متكي هستند و مشروعيت را از راي مردم ميگيرند، بايد ميگفتند هرچه راي مردم باشد، آن را ميپذيرم و قبول دارم.
غرويان خاطرنشان كرد: فرمايش امام(ره) مبني بر اينكه "ميزان راي ملت است"، نيز در اوج تبليغات و خرابكاريهاي رواني دنياي غرب عليه انقلاب مطرح شد، امام(ره) از سر درك شرايط زمان گفتند، "ميزان راي ملت است"، يعني ميزان راي ملت امام خميني(ره) در مقابل مخالفين غربي ايران مطرح شد، نه اينكه ميزان در مشروعيت، راي ملت است و نتيجه مشروعيت حكومت در ديدگاه امام(ره)، راي مردم نيست. در حالي كه در نظامهاي سياسي غرب ملاك مشروعيت حكومت، راي مردم است.
وي با انتقاد از حوزههاي علميه، گفت: متاسفانه حوزههاي علميه ما آن چنان كه بايد مطلوب نظاممان باشد، سياسي نشدهاند. به نحوي كه برخي همچنان در دروس خارج فقه به بحثهاي عبادي بسنده ميكنند.
ایلنا
پنجشنبه ٨ دی ١٣٨۴ – ٢۹ دسامبر ٢٠٠۵
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=266121&code1=1