وي گسترش انديشه دموكراسي طلبي و آزادي خواهي و حقوق بشر در جهان امروز را مستلزم اين دانست كه همگان در تفكر ديني خود تجديد نظر كنيم، بي آنكه نياز به تجديد نظر در دين باشد.
وي با بيان اينكه به نظر او بين اسلام و مواد اول و دوم اعلاميه حقوق بشر تعارضي وجود ندارد آزادي و دموكراسي را مصداق كامل عدالت در دنياي امروز خواند.
اين فعال ملي مذهبي با انتقاد از برخي اصلاح طلبان، تنها گذاشتن مردم از طرف آنها، عدم مقاومت و عقب نشيني آنها از مطالبات مردم را باعث شكست اصلاح طلبان و از دست رفتن فرصت ها دانست
حال فرض میکنيم حکومتی که بر اساس نظريه ی آيت الله خمينی تشکيل شده، مصلحت نظام را در رعايت حقوق بشر يافته يا رعايت حقوق بشر را مقتضای زمان و مکان دانست، آيا اين حکومت اختيار جلوگيری از احکامی را که جريان آن خلاف حقوق بشر است نخواهد داشت؟… اگر ولايت مطلقه ی فقيه يا منصوبين او رعايت حقوق بشر را مصلحت نظام تشخيص دادند میتوانند تمام احکام شرعی را که … معارض حقوق بشر پنداشته میشود ملغی نمايند. بی شک با اين ابتکار تعارض اسلام سنتی با انديشه ی حقوق بشر مرتفع میشود.... اما اين راه حل محترم به چند مشکل مبتلا است…… حکومتی که مصلحت نظام را در رعايت حقوق بشر احراز کند، در حقيقت قبلاً حق ويژه ی فقيهان و روحانيون را در حوزه ی عمومی و امور سياسی نفی کرده …است.
حاج آقا حجت الاسلام والمسلمین دکنر محسن کديور
بسم الله نور/ آفتاب دانشجویان دانشکده واترلو/ شماره مهر و آبان
http://www.aftab-magazine.com/4/page2:2