Samstag, November 26, 2005

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / تمرین شماره 46

رياست نخستين دانشگاه امروزی در ايران ... به يک روحانی سپرده می شود که فاقد مدرک دانشگاهی است.

عباسعلی عميد زنجانی ... 68 سال سن دارد ... با رتبه دانشياری ... و تأليفاتی همچون کتاب مبانی انقلاب اسلامی و ريشه های آن دارد..

وی بلافاصله پس از پيروزی انقلاب 1979 رئيس کميته انقلاب در منطقه ژاله و فرح آباد تهران شده و در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نماينده و عضو کميسيون قضائی مجلس بوده است.

آقای عميد زنجانی همچنين عضو شورائی بوده که آيت الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی مدت کوتاهی پيش از مرگش مأمور بازنگری در قانون اساسی و اعمال اصلاحاتی در آن کرد.

ینگاه سخن پراکنی بی بی سی
4 آدر۱۳۸۴ - - 25 نوامبر ۲۰۰۵

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/11/051125_mf_amid.shtml


هرچند خود اين جانب در تدوين قانون اساسی اول نقش بسياری داشتم ولی ... در آن زمان موقعيت خاص و نفوذ‏ ‏معنوی آيت الله خمينی (ره ) به عنوان مرجع عام و رهبر انقلاب و بنيان گذار جمهوری اسلامی مطرح بود .... و شأن ايشان را نيز بالاتر از رياست قوه مجريه می‎پنداشتيم ... و ما هم سابقه و تجربه قانون گذاری نداشتيم ... "ولايت مطلقه " در قانون اساسی اول مطرح نبود ولی در اواخر عمر معظم له از ناحيه ايشان دستور بازنگری قانون اساسی صادر‏ ‏گرديد، و در روزهای مصادف با رحلت ايشان كلمه "مطلقه " بر ولايت فقيه اضافه شد ... ‏
‏‏ ‏‏
‏نامه سرگشاده حسينعلی منتظری
11 تبر ۱۳۸۴
ینگاه سخن پراکنی بی بی سی
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/07/050703_la-montazeri-text.shtml

خاتمي ادامه داد:«. هدف رفع سوءتفاهماتي است كه يا در تاريخ به وجود آمده يا در اثر مواضع خاص سياسي و اين مهمترين كار گفت وگوي تمدنها ست.» خاتمي تاكيد كرد:« ما اگر بتوانيم اسلامي را كه در قانون اساسي آمده و حضرت امام (ره) بر آن تأكيد داشتند را ترويج كنيم، موفق خواهيم شد"

ابسنا
30 ابان ۱۳۸۴ - - 21 نوامبر ۲۰۰۵
. http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-618211