Sonntag, November 27, 2005

دارالترجمه زبان "رسانه ای" یاجوج و ماجوج / تمرین شماره 49




قرارداد خريد اين هواپيمای دست دوم ... در سال ۲۰۰۳ ميان دولت جمهوری اسلامی و شرکت فرانسوی سوژرما به ارزش ۳۹ ميليون دلار منعقد شد. طرف فرانسوی همچنين پذيرفت در ازای ۲۰ ميليون دلار دکوراسيون تشريفاتی در اين ايرباس تعبيه کند تا فراخور پروازهای بين المللی مقامات جمهوری اسلامی باشد.

در گزارش مجلس آمده بود که قرار است اين هواپيمای مسافربری با "هزينه سنگين" به اتاق خواب، حمام، دستشويی، دکوراسيون مجلل، صندلی های لوکس و کف پوش نفيس مجهز شود.

اين دومين بار است که رهبران جمهوری اسلامی برای خريد هواپيمای تشريفاتی با مشکل مواجه می شوند.


گفته می شود يک فروند هواپيمای تشريفاتی ديگر که قرار بود از بستگان سلطان برونئی برای شخص آيت الله علی خامنه ای خريداری شود، به دليل کلاهبرداری واسطه های معامله دچار سرنوشتی نامعلوم شده است.


بنا به گزارشها، ايران از طريق يک شرکت وابسته به وزارت دفاع برای خريد اين هواپيمای ۱۲۰ ميليون دلاری اقدام کرده ولی ۴۰ ميليون دلاری که به يک واسطه پرداخت شده بود، ناپديد شده است.

در شرايطی که ناوگان هواپيمايی کشور زير فشار تحريمهای آمريکا نياز مبرم به هواپيماهای نو دارد، اين "ولخرجی" توجيه ناپذير است، ولی رهبران جمهوری اسلامی پاسخ می دهند برای حفظ شاْن خود به عنوان نمايندگان ايران در سفرهای خارجی به اين تشريفات نياز دارند.

هواپيمای تشريفاتی کنونی دولت از نوع بوئينگ است و گفته می شود اين هواپيمای ۲۹ ساله دو سال ديگر بازنشسته می شود.

۲۳۷۰۰: ليتر ظرفيت سوخت۴۳۲۵: کيلومتر حداکثر برد

ینگاه سخن پراکنی بی بی سی
یکشنبه 6 آذر ۱۳۸۴ - - ۲7 نوامبر ۲۰۰۵
http://www.bbc.co.uk/persian/business/story/2005/04/050425_ra-puff-airbusa380.shtml



اگه چنونچه قرضا هم شوما از پایگاه همدون پا شده بودین...
شوما بالاخره باهاس زمبن هم بیان!

امام راحل
کیهان شماره 11043، شنبه 21 تیر 1359
"خاطره ها" ی محمد ری شهری/ صفحه163