Mittwoch, Mai 07, 2008

سینمای آزاد: در یکی از صحنه ها قرار بود یکی از شخصیت های فیلم چاقویی از جیبش بیرون بیاورد

بصیر نصیبی / سينمای آزاد




نیش چاقو وقلب حساس عباس کیا رستمی!


اول بخشی از خبری را در ماهنامه فیلم شماره 377بخوانید
«….در یکی از صحنه ها( فیلم عیار 14)که با حضور کیارستمی درمسافرخانه( در سرعین) فیلمبرداری می شد قرار بود یکی از شخصیت های فیلم با بازی محمد رضا فروتن چاقویی از جیبش بیرون بیاورد، شهبازی( کارگردان) به احترام حضور کیارستمی از وی میخواهد تا تیغه چاقو را بیرون نیاورد اما…»

توجه فرمودید که آقای کیارستمی میهمان است برای تماشای یک صحنه از فیلمبرداری، لحظه ای که باید به ضرورت نیاز صحنه یا مثلا طبق دکوپاژ فیلم. بازیگر نیش چاقویش را نشان دهد .کارگردان به بازیگر اشاره می کند که به احترام حضورکیارستمی بازی این صحنه راحذف کند. البته استاد موافقت نمی فرمایندوکار به روال متداولش ادامه پیدا می کند.

چون آقای کارگردان دلیلی ذکر نکرده اند که چرا رویت نیش چاقو در فیلمی بی احترامی به استاد مسلم سینماست ما این تصمیم مهم را از چند زاویه ی متفاوت بررسی می کنیم، شاید دلیل را کشف کنیم.
1/ استاد قلب رقیقی دارد واگر نیش چاقو را رویت کند حا لش آشفته می شود. این فرض به واقعیت تبدیل شدندش توی یک سیستم مافیایی که از صبح تا شام هر کسی شاهد دهها صحنه رقت آور است کمی بعید می نمایاند واصلا کسی که قلبش را می دهد به احمدی نژاد ورایش را به رفسنجانی که نمی تواند دچار ضعف قلب! باشد.

واگر هم فرض ما درست باشد باز هم این سئوال بی جواب میماند چرا نیش چاقو توهین به استاد است؟ اگر استاد مشکل پزشکی داشتند می شد از حضورمبارکشان استدعا شود چند ثانیه چشمان نازنینشان را مسدود کنند.

2/ فرض دوم ،نیش چاقو مثلا سمبل خشونت باشد وبا روحیه ایشان که نازیبایی های رژیم ج. اسلامی را تلطیف شده وزیبا می بیند سازگار نیست. اما اگر این سمبل بی احترامی به بیننده معنا می دهد خب چرا اصلا آقای کارگردان در سناریو گنجانیده است؟ وچطور بی احترامی به مردم مجاز است بی احترامی به استاد قدغن؟

3/ فرض سوم -چون جمهوری اسلامی برای انجام بخشی از ترور هایش از چاقو مدد می گیرد)سینه پروانه فروهررا چاقو شکافت . فریدون فرخ زاد را با چاقو تکه، تکه کردند، شاپور بختیار را با کارد آشپرخانه سر بریدند( کارگردان تصور کرده که استاد ممکن است با رویت نیش چاقو دچار عذاب وجدان! بشود. در این مورد هم باید اطمینان داد که این اتفاق نمی افتد. چون خودشان فرموده اند که مسیر راهش تا منزل از خیابانی میگذشته که یکی از شعبه های بیدادگاههای جمهوری اسلامی قرار داشته و همیشه چند نفر را در قل و زنجیر به نرده بسته بودند تا به نوبت دادگاهی!، کنند. ایشان مسیر خودشان را عوض می کنند واز خیابان دیگر عبور می فرمایند تا اصلا واقعیت های امروزی ایران را نبینند. بله ایشان اصلا نمی بینند که عذاب وجدان آزارشان بدهد وآن عینک دودی که همبشه به چشم دارند به طور سمبلیک مبخواهد همین روش را تداعی کند.
ممکن است چند تا آدم های ضد انقلاب مغرض وحسود مثل من یک فرض چهارم را هم محتمل بدانند که آقای کارگردان جوان در تکاپویی موقعیت سازی برای فیلمش هست با توجه به اینکه استادکیارستمی استاد مسلم زد وبند های سیاسی / سینمایی هم هست خب می تواند جایزه ای در کن وسلوقون ودهکده های دیگر جهانی !برای فیلم جور کند همچنان که با سفارش استاد ،نیکی کریمی به فیلمسار مبدل شد ویکی دوتا فیلم کیارستمی گونه هم تحویل تشنگان هنر ناب داد. هرچند دیگر خود کیارستمی هم تاریخ مصرفش دارد تمام می شود( امسال فیلم شیرین او در جشنواره کن تلخ کام شد ) اما نیکی خانم هم بیشتر داور اندیشمند جشنواره هستند تا فیلمسار فمینیست اسلامی! ( از استاد همچنین در خواست می شود یک سکانس فیلم را کارگردانی کند که استاد می پذیرد وبه کارگردان اصلی بلافاصله الهام می شود که این سکانس شاهکارخواهد شد) اما به آقای شهریاری اطمینان می دهیم که جشنواره ها جایزه هایشان را به فیلمها نمی دهند بلکه به رژیم اهدا می کنند، همانطور که در این چند سال که مخملباف رابطه اش با حکومتش شکر آب شده هیچ امتیازی از هیچ جشنواره ای دریافت نکرده و مجبور است راش هایی را که در افغانستان گرفته را به اسم سمیرا ،حنا .میثم به این جشنواره واون جشنواره بفرسته تا این خانواده نابغه بکل فراموش نشوند)اگر یک روز سایه رژیم از سر کیارستمی ها دور شود همه امتیاز ها دود خواهد شد.آقای شهبازی هم باید دعا کنند رژیم همچنان پایدار بماند واختلاف جزئی اروپاو آخوندها بر سر مسایل اتمی حل وفصل شود تا سیل جایزه ها دوباره به سوی سینمای جمهوری اسلامی سرازیر شود در آن صورت حتما سهمی هم نصیب ایشان خواهد شد. (چون هنوز اتم بازی اروپا/ امریکا وآخوند ها به پایان خوش نرسیده خود عباس آقا را امسال اصلا از جشنواره کن حذف کردند. چه رسد به فیلم سفارش شده او) نمی خواهم برای این رفتار شهبازی واژه تملق را بکار بگیرم اما حیف است یک فیلمساز جوان به جای سعی در پیشبرد کارش بخواهد با وصل شدن به یک فیلمساز حکومتی.برای خودش موقعیت بسازد.