Donnerstag, November 20, 2008

رئیس جمهوری (!) آخوندها ماشاللا شوخ شوخ است... اما شوخی های آخوندی ایشون در شأن «رئیس جمهوری (!) » آخوندها نیست

سرمایه
http://www.sarmayeh.net/ShowNews.php?24119


شوخی رئیس جمهوری
نمی تواند شوخی باشد



احمدی نژاد اعلام کرد:«بدخواهان دولت باید بدانند که اگر بخواهند به ملت ایران تجاوز کنند، ملت ایران با چاقوی زنجان دست و پای آنها را قلم خواهند کرد.»

نوع کلمات جمله رئیس جمهوری دارای ابهامات جدی است. در ابتدای جمله از لفظ «بدخواهان دولت» استفاده شده که با توجه به ادبیات گذشته دولت نهم در برابر منتقدان داخلی می تواند به معنای مورد خطاب قرار دادن منتقدان داخلی دولت باشد. از طرف دیگر انتهای جمله از «تجاوز به ملت ایران» سخن می گوید که می تواند پاسخ دادن به تهدیدات خارجی علیه ایران تلقی شود.

اگر منظور از این جمله دشمنان خارجی است که ما نیز در ضرورت برخورد قاطع با دشمن و تهدیدهای آن با دولت محترم و رئیس جمهوری هم نظر هستیم. اما اگر منظور از «بدخواهان دولت» عام است و منتقدان داخلی دولت نهم را در بر می گیرد که باید دید اظهارات رئیس جمهوری جدی است یا شوخی؟

این اظهارات اگر جدی است که تکلیف هرگونه مخالفتی با دولت مشخص است و منتقدان و مخالفان باید از این به بعد تکلیف خود را با شیوه پاسخ دولت به انتقادها و مخالفت هایشان بدانند.

این در حالی است که در کشور ما هنوز مرز انتقاد و مخالفت و تخریب روشن نشده و قابل تفسیر است. البته این مردم نیستند که می توانند تفسیر کنند که کدام سخن انتقاد است و کدام یک مخالفت یا تخریب. بلکه جایگاه حقوقی نهادهای حکومتی و حاکمیتی به آنها قدرت تفسیر را اعطا می کند. در واقع شهروندان عادی قدرت حقوقی برابری با دولت برای اینکه مشخص کنند چه حرف و سخنی انتقاد است و کدام یک مخالفت و تخریب، ندارند.

اما اگر سخنان احمدی نژاد، شوخی ای بیش نبوده است - که امیدواریم اینگونه باشد- باز هم جدی است و نه شوخی، چون آن کس که در زنجان سخن گفته است «احمدی نژاد» نیست و «رئیس جمهوری» ایران است.

هیچ کس در جهان امروز شوخی های روسای جمهور را شوخی صرف تلقی نمی کند که امروز در ایران چنین سخنانی به شوخی و مزاح برداشت شود... سخن آخر آنکه، رئیس جمهوری ، رئیس جمهور... است ... و این نوع سخن گفتن در شأن «رئیس جمهوری »... ملت ایران نیست.